Hebben jullie tips voor containerverscheping?
(vooruit of achteruit erin?)
Bij verscheping per zeecontainer kun je kiezen uit de standaard 20 en 40 voet containers. Beide zijn soms ook hoger beschikbaar als High Cube (30 cm hoger). Let op: bij de standaardcontainer kan de deurhoogte varieren van 2,28 tot 2,39 m.
De meeste vervoerders staan geen gasflessen toe en de brandstoftanks mogen maar 1/4 vol zijn (in Indonesië werd er nergens naar gevraagd). Ook moeten de autoaccu’s worden losgekoppeld in de container.
Wat is nu de beste manier om de auto in de container te plaatsen?
Wij denken achteruit erin (lage gearing gaat lekker rustig), omdat je dan makkelijker bij de accu’s kunt en omdat je dan maar 2 keer onder de auto hoeft door te kruipen i.p.v. 4 keer als ie er vooruit in staat. Let er wel op dat de motorkap niet in het slot valt (houten blokje ertussen?) anders moet je leter eerst weer de auto in om de kap te ontgrendelen. Als de auto in het midden van de container staat kun je er nauwelijks via de zijdeuren uit en moet je via de achterklep eruit en onder de auto door kruipen. Bovenlangs gaat bij een innovation dak namelijk ook niet.
Je kunt ook de auto naar één zijkant zetten zodat je nog net de zijdeur uit kan, voorwiel iets schuin zodat alleen de band tegen zijkant container komt en niet de bumper. Let wel op, aan welke kant het chassisnummer is ingeslagen, want dat wordt gecontroleerd door Customs, soms als de auto al in de container staat. Risico is wel dat de zijkant van de container en de auto schade op kunnen lopen.
Ook wordt soms het motornummer gecontroleerd (Egypte, Indonesië) en dat is zeer slecht zichtbaar op de originele plek van een Landcruiser 100. Het is daarom handig om het motornummer ook ergens op een makkelijk bereikbare plek in te slaan.
Het vastsjorren mag je meestal niet zelf doen. Lokaal doen ze het vaak met touw door de velgen heen wat vervolgens wordt gekneveld met een stuk hout. Voor en achter de wielen moeten ook blokken worden aangebracht en vast gezet (spijkeren op de vloer). En vergeet niet de ramen rondom op een kier te zetten i.v.m. ventilatie.
Na afsluiten wordt de container verzegeld. Noteer (fotografeer) de nummers van de container én het zegel. Ook is het verstandig foto’s te maken van binnen en buitenkant van de container i.v.m. eventuele schadeclaims achteraf.
Let bij het uitrijden uit de container ook op de "afstap", dus leg er iets voor, anders duikt de voorkant ineens omlaag en komt de achterkant omhoog tegen het containerdak.
Hebben jullie een waterfilter aan boord?
(en is die nodig of kan je overal voldoende drinkwater kopen?)
Drinkwater in flessen kun je bijna overal kopen en wij doen dat voor het water, dat we als water drinken. Voor het koken, koffie en thee hadden we een filterinstallatie ingebouwd (Nature Pure), maar inmiddels gebruiken we die niet meer. Filters zijn duur en je moet ze blijven gebruiken anders gaan ze "schimmelen". Als je zoekt is er meestal wel redelijk goed water te vinden om de voorraad (bij ons 2x25 liter) bij te vullen. Wij hebben gekozen voor twee losse jerrycans zodat we ze vóór elke vulling grondig kunnen schoonmaken en omdat we ermee naar de kraan/pomp kunnen lopen.
Hoe neem je geld op?
(met creditcard, europasje of neem je veel travellercheques mee?)
Wij hebben ons reisgeld op de Visa World Card rekening gestort. Dat brengt dan 0,7 % spaarrente op, als er meer dan 500 Euro op staat. We proberen altijd lokaal geld met de Visa Card te pinnen bij een ATM en nemen dan het maximale bedrag op, omdat dat de goedkoopste manier is (kost 1% met een maximum van 1,50 Euro per opname). Ook heeft Visa mooie rekeningoverzichten op internet. Verder nemen we US-Dollar biljetten mee. Let op, ze worden soms alleen geaccepteerd als ze niet oud zijn!
Ook hebben we Euro's meegenomen. Travellercheques zijn vaak moeilijk te cashen en geven vaak een hele slechte koers dus die hebben we niet.
Het is wel handig je van te voren te verdiepen in de diverse koersen per land (zie ook www.oanda.com) en bijvoorbeeld een spreadsheet te maken van de wisselverhouding per grensovergang (bijv. 1.000 Rwandese franc = 2.320 Tanzaniaanse shilling (factor 2,3). Dit omdat je het beste aan de grens het overgebleven geld direct kunt wisselen voor valuta van het volgende land.
Hebben jullie de auto in Nederland voor de belasting geschorst?
(M.a.w. heb je het Nederlandse kentekenbewijs ook nodig in Afrika, of alleen het internationale?)
Alleen het Nederlandse kentekenbewijs heb je nodig, ons is in het buitenland nog nooit naar het Internationale gevraagd. Als de APK-datum is verlopen kun je een boete krijgen ook al is je auto in het buitenland. Wij hebben ons kenteken geschorst. Voordelen van schorsen zijn: geen MRB, geen verplichte WA-verzekering en APK-keuring. Officieel mag je niet met een geschorst kenteken rijden in het buitenland.
Zouden wij na jullie reis gebruik mogen maken van al jullie waypoints?
(Wij hebben van gps op dit moment geen verstand, maar het lijkt ons erg zinvol om mee te nemen en dus van te voren mee om leren gaan)
Al onze waypoints en tracks komen op onze site te staan. Daar kun je ze downloaden.
Zorg wel voor een goeie (grote) GPS en oefen vooraf thuis. Ook is een laptop handig met GPS-software (bijv. Mapsource, BaseCamp of OziExplorer). We vinden het wel leuk als je laat weten dat je ze hebt gebruikt.
Hoe belangrijk vinden jullie een satelliettelefoon?
(en wat zijn daarvan ongeveer de aanschaf- en belkosten? En heb je dan altijd, overal bereik?)
Wij hebben met onze Iridium 9505 (2e-hands gekocht voor ca 1.000 Euro) altijd en overal bereik. Alleen bij zware bewolking is de verbinding soms minder goed. Wij vinden hem om twee redenen zeer belangrijk.
Ten eerste uit oogpunt van veiligheid. Mochten we onverhoopt ergens stranden dan kunnen we om hulp bellen. We zorgen dan ook altijd voor lokale telefoonnummers (incl. ambassades enzo), die we in geval van nood kunnen bellen om onze GPS-coördinaten door te kunnen geven.
Ten tweede vanwege het thuisfront. SMS versturen naar de Sat-phone is gratis. Zo weten we direct als er iets aan de hand is. Het geeft onze ouders en kinderen, maar ook onszelf een heel rustig gevoel: we zijn altijd bereikbaar middels SMS.
Wij kopen prepaid belminuten voor ca. anderhalve Euro per minuut via het in Nederland gevestigde 2connect-it. Zij hebben ons goede service gegeven. De beschikbaarheid en de prijs van de verschillende soorten prepaid-belminuten is wisselend. Let wel op het verschil in geldigheidsduur en activeringskosten.
Welke inentingen hebben jullie gehad en wat gebruiken jullie tegen malaria?
Omdat we veel reizen, hebben we alle mogelijke inentingen genomen. Tegen malaria hebben wij Lariam geslikt (uitproberen voor vertrek), maar er zijn ook andere producten. Advies kun je krijgen bij de GG&GD of bij het Havenziekenhuis in Rotterdam.
Waarom hebben jullie de Toyota HZJ 78 weg gedaan?
(Ik sta namelijk op het punt er een aan te schaffen , maar wil geen verkeerde beslissing nemen)
Wij hadden een HZJ78 voor "het ruigere 4WD werk" en een VW bus voor de asfalt kilometers.
Tijdens een reis naar Mauritanië, samen met een Toyota 95 bleek echter dat zo'n "luxere" Toyota 95 veel voordelen heeft zoals: minder brandstofgebruik, comfortabeler, beter geïsoleerd, veel veiliger (airbags, abs, schijfremmen, kreukelzones), sterkere motor en de motor is thermisch ook veel beter in orde. Bij langere routes door mul zand in rivierbeddingen, stopte bij onze 78 de airco en liep de motor zelfs warm, terwijl de 95 geen enkel probleem had! En qua terreinvaardigheid ontlopen ze elkaar niet heel veel.
Bovendien zijn er toch al veel wegen heel goed bereidbaar en zelfs geasfalteerd in Afrika.
Dus hebben we onze Toyota HZJ78 en onze VW bus alletwee verkocht en een (dure) Landcruiser 100 gekocht. Voor ons stond comfort en veiligheid bovenaan.
Veel mensen zeggen dat er een groot risico is bij de Landcruiser 100 i.v.m. de elektronica.
Wij weten inmiddels dat de elektronica van de Toyota Landcruiser 100 zéér betrouwbaar is en geen problemen geeft. Er zijn wel wat indianenverhalen over de eerste types. Tijdens onze reizen hebben wij echter heel veel problemen aan niet elektronische zaken gezien bij andere merken auto's.
Kortom, de keuze wordt bepaald door wat je belangrijk vindt en door je portemonnee. Maar als je voor een Toyota kiest kan je weinig gebeuren want overal in Afrika, Australië en Azië zie je vooral Toyota's.
Zie ook: de auto::keuze Toyota
Hoe kun je de auto het beste stof (zand) vrij maken?
Wij doen dat als volgt:
Alle losse spullen eruit, alle deuren open, de aanjager zo hard mogelijk aan.
Met een luchtslang met VEEL lucht alles uitblazen van de ene zijkant naar de andere zijkant: het dashboard met alle knoppen, de uitstroomopeningen van de kachel, de stoelen, de vloerbedekking, kortom alles.
Dit gaat veel beter dan stofzuigen en zeker veel beter dan met water o.i.d.
Met de luchtslang in de luchtuitstroomopeningen van de kachel blazen om al het stof, dat achter de naden zit los te spuiten. Door de kachelaanjager komt het er dan meteen uit.
Dus ga op zoek naar een werkplaats met een grote compressor die een slang heeft waar flink veel lucht uitkomt (en blijft komen).
Meestal hebben ze wel een of ander "pistool" waarmee ze zelf luchtfilters uitblazen.
Als na een tijdje de luchtdruk zakt, kun je beter ff wachten tot de druk weer hoger is.
Welke lierkabel gebruiken jullie?
Wij hebben een 10 mm Dyneema lierkabel van 25 m lang gekocht bij http://www.sleepkabelshop.nl/.
We hebben voor deze dure kabel gekozen vanwege het lagere gewicht en de makkelijke hanteerbaarheid.
Er is echter ook een nadeel.
Hoe strak je hem ook oprolt, als je op meerdere lagen liert gaat de kabel IN de onderliggende lagen zitten; hij wordt ertussen geperst.
We hebben daarom de kabel ingekort, zodat er maar twee legen op de lier komen, en we gebruiken het losse deel om eventueel te verlengen.
Welke bandenspanning adviseren jullie?
Voor onze TOY met banden BF-Goodrich AT 285/75R16, voorasbelasting 1.500 kg; achterasbelasting 2.200 kg passen wij we de onderstaande bandenspanning toe (in warme toestand):
omstandigheid | gemiddeld | voor | achter |
---|---|---|---|
asfalt | 3,1 | 2,6 | 3,5 |
piste/stenig | 2,5 | 2,1 | 2,9 |
zand/wasbord | 1,7 | 1,5 | 1,9 |
zandduinen | 1,3 | 1,1 | 1,4 |
in nood | 0,8 | 0,7 | 0,8 |
Advies BF Goodrich: verlaag bandenspanning bij wasbord met 1/3 en bij zacht zand met 1/2