Hoe hebben jullie de auto verscheept naar Australië en wat waren de kosten?
In een zeecontainer via DSV, kosten all-in van Rotterdam naar Melbourne ca € 4.000 (jan 2012). Verschepen duurt ca 6 weken. DSV verscheept echter alleen voor bedrijven en niet voor particulieren. Een goed alternatief is Schenker of Hacon.
Hoe krijg je je visum?
Een (electronisch) toeristenvisum voor Australië voor drie maanden is gratis en makkelijk bij het boeken van een vliegticket of online te verkrijgen. Vervolgens verlengen in Australië is duurder dan wanneer je buiten Australië bent. De derde keer dat wij naar Australië gingen, hebben we in Nederland een Multi-Entry Tourist (Subclass 676) Visum aangevraagd voor 12 maanden (kosten 01-2013 $115). Dit moet online (gebruik NIET Form 48). Wij moesten wel een röntgenfoto laten maken i.v.m. een van onze vorige reizen naar Mongolië. Soms moet je (ook) aantonen, dat je credietwaardig bent.
AUTO NAAR AUSTRALIE (Melbourne NSW, maart 2012)
Het is handig een Engelse vertaling van paspoort en kenteken te hebben. Dat het Nederlandse kenteken geen einddatum heeft, is errug moeilijk uit te leggen
Stap 1: Quarantine
Voordat een auto Australië in mag, moet ie worden gekeurd door de AQIS (Australian Quarantine and Inspection Services). Het bedrijf (broker) dat de auto invoert maakt een afspraak voor een controle bij dat bedrijf. Onze auto was errug schoon en de onderzijde was opnieuw getectyleerd. Ook hadden we alle banden zandvrij gemaakt en met bandenzwart behandeld, voordat ie de container in ging. De keuring was snel klaar, er hoefde ook niets uitgepakt te worden. Met een stempel op het Quarantine Direction document was stap 1 gereed.
Stap 2: Customs
Tijdelijke import van een auto wordt geregeld via een CPD (Carnet de Passage en Douane). Van alle spullen in de auto, moet alleen datgene wat jonger is dan een jaar, worden ingevuld op een apart formulier. Wij hebben alleen onze twee nieuwe reservebanden ingevuld, want die stonden in de auto. Stempel in carnet, op naar stap 3.
Stap 3: WA-personenverzekering ook wel UVP (Unregistered Vehicle Permit) of roadpermit genoemd
Elke auto in Australië moet gedekt zijn tegen WA-personenschade, middels een TPI (Third Party -Injury- Insurance). Deze verzekering dekt fysieke schade aan een andere persoon, waar jouw auto schuld heeft. In Victoria moet je deze verzekering afsluiten bij de TAC (Transport Accident Commission) van Vic Roads (€ 340 voor 11 maanden) . Bij ons werd geen technische controle van de auto verlangd.
Stap 4 (niet verplicht): Third Party Property Damage Insurance (for travellers). Dit is een WA-verzekering tegen zaakschade, zeg maar schade aan een ander voertuig. Wij hebben deze verzekering laten afsluiten door Travellers Auto Barn bij Lumley Insurance / Don Hutton Insurance Brokers Pty Ltd.
AUTO BLIJFT LANGER IN AUSTRALIE (Perth WA, februari 2013)
Stap 1: Carnet (langer dan 12 maanden)
Wij hebben ervoor gekozen een nieuw carnet aan te vragen i.p.v. te verlengen. Voor beide heb je toestemming nodig. Hiervoor moet je het B257 document (Application for Extension of Period of Temporary Importation) downloaden bij de Australian Customs Service. Daarop moet je o.a. aangeven wat de reden is van de verlenging. Dit document moet je dan, met kopieën van beide Carnets mailen naar de AAA (Australian Automobile Association). Die controleert bij de ADAC of de borg is betaald en stuurt het formulier door naar de "National Temporary Import and Security" in Brisbane . Die controleren of je visum minimaal dezelfde geldigheidsduur heeft als de gevraagde verlenging. Zij sturen dan het (inmiddels dus door drie partijen ingevulde) formulier weer terug. Daarmee moet je dan naar "Customs Perth Airport", die het oude carnet uit-stempelen en het nieuwe in-stempelen.
Stap 2: WA personen verzekering
Omdat we in Perth (WA) waren, hebben we ervoor gekozen deze verzekering nu af te sluiten bij de DoT (Department of Transport van Western Australia). Nu moest onze auto wél een technische keuring ondergaan. Hiervoor kun je o.a. naar Welspool. Nadat je bent ingevoerd in het computersysteem (adres in Australië vereist) en € 75 hebt betaald, ga je “over the pit” voor de keuring. Bij ons werden drie tekortkomingen geconstateerd:
- scheur in de voorruit langer dan 5 cm (nieuwe voorruit)
- geen stickers achterop met “LEFT HAND DRIVE” (stickers laten maken en geplakt)
- de EU-koplampen schijnen naar rechts ipv naar links (koplampen geleend van Aussi Landcruiser).
Bij de tweede controle (€ 50) was alles OK en konden we de “Motor Vehicle Licence and Thirt Party Insurance Policy”, uiteraard na betaling van € 210 voor 12 maanden, in ontvangst nemen.
Stap 3: WA property insurance
Deze keer hebben we het rechtstreeks met Don Hutton Insurance Brokers Pty Ltd geregeld en werd er (wel) een keuringscertificaatnummer gevraagd (€ 320 voor 12 maanden).
AUTO VERSCHEPEN VAN DARWIN NAAR OOST-TIMOR
Toll Marine Logistics verzorgt verscheping naar Singapore (in 2014 € 1.250) en
Dili, Oost Timor (in 2014 € 1.050).
Let op: het vaarschema verandert regelmatig tot zelfs een dag voor vertrek.
Met een booking van Toll kun je het Carnet laten uitstempelen bij Customs in Darwin.
Een visum voor Timor koop je bij aankomst.
Een 2-maands Visum voor Indonesië kun je aanvragen bij het consolaat in Darwin of bij de ambassade in Dili, kost 4 werkdagen. Met een " letter of sponsorship", zou de sponsornaam op het visum vermeld worden en zou je later makkelijk kunnen verlengen (max. 4 keer een maand). Dat heeft bij ons echter niet gewerkt.
(zie ook: thewayoverland.com)
TIPS:
- Hema 4WD Australia App voor de iPad: zeer gedetailleerde (4WD) kaarten en tracklogging
- wikiCAMPS Australia App geeft veel info over campings
- Telstra heeft de beste dekking in Australië voor GSM en 3G; inmiddels ook 4G in de grote steden
- goede autostallingsmogelijkheden in eigen box bij U-store-IT (ca 1.000 Euro voor 6 maanden in 2013)
- visumverlenging is goedkoper als je in Nederland bent