Verschepen van TOY (LxBxH=520x195x225) naar Zuid Amerika in november 2017
We hebben 5 opties bekeken:
A: Verschepen naar Suriname met de “bananenboot” van Vertraco Shipping.
Dit kost ca € 1.000 maar het importeren in Suriname is problematisch.
Het kan wel 3 weken duren en er moet ca 50% van de waarde van de auto cash worden betaald bij binnenkomst en na de stempel bij uitreizen “zou" je dat weer terug krijgen.
B: Verschepen naar Frans Guyana
Andere reizigers hebben dat gedaan via AGS-Movers voor de vaste totaalprijs van € 4.000 inclusief kosten in Frans Guyana.
C: Ro-Ro verschepen naar Montevideo en zelf meevaren met Seabridge.
Reisduur 30 dagen, prijs per persoon € 2.070, prijs per auto € 2.580 = totaal € 4.650.
Dit is inclusief alle kosten in Montevideo.
D: Ro-Ro verschepen naar Montevideo met Seabridge of Grimaldi (Mafratours).
Reisduur 30 dagen, kosten ca € 2.000, excl. kosten in Montevideo ad ca .
E: In een container verschepen naar Montevideo.
Wij hebben gezocht naar een lijndienst, waarbij gebruik gemaakt wordt van dezelfde container die niet wordt overgeladen op een ander schip.
We hebben bij vijf vervoerders offerte gevraagd, we kregen twee aanbiedingen.
De laagste offerte was van GDiTS in een standard 20” container ad € 1.600,00 inclusief BTW en alle kosten in Rotterdam, exclusief verzekering en exclusief de kosten in Montevideo ad USD 1.000.
We hebben gekozen voor optie E met GDiTS. Deze optie is veilig en is het goedkoopst.
A is te risicovol, B te duur, C kost veel persoonlijke (saaie) reistijd en is ook duur en D is duur en heeft risico van Ro-Ro.
GDiTS brengt de verscheping onder bij een rederij die een plek boekt op een schip (van de rederij zelf of van een andere rederij).
De eerste rederij wilde geen tweedehands auto’s vervoeren naar Uruguay omdat dat verboden zou zijn. Ondanks onze uitleg dat het om tijdelijke import gaat en het overleggen van een voorbeeld van zo’n “tijdelijk import formulier” (TIP, Temporay Import Permit) weigerde de rederij te vervoeren.
De tweede rederij had daar geen probleem mee, maar wilde wel vooraf een DGD (Dangerous Goods Declaration) i.v.m. de aanwezigheid van accu’s en diesel. Nadat de DGD was afgegeven kwam de acceptatie, echter wel met aankomst een week later, vlak voor kerst.
De derde rederij accepteerde het vervoer wel op de door ons gewenste datum, echter voor de prijs van
€ 1.800,00
Twee mogelijkheden bleven dus over:
aankomst 23 december ad € 1.600 en aankomst 17 december ad € 1.800.
Omdat we denken dat aankomst zo vlak voor kerst een risico is, hebben we gekozen voor de optie vertrek
17 november en aankomst Montevideo 17 december.
Op 13 november is de auto door SGS in R'dam gekeurd (tank max. 25% vol) en in de container gereden.
GD-iTS Forwarding: Oud-Beijerland, www.gd-its.com, T +31 186 649 546, E sales@gd-its.com, onze contactpersoon Arno Mojel
GDiTS-prijs is inclusief: pre-carriage, euromax surcharge, dieseltoeslag,lossen/laden, lashing/securing, vrachtbrief, zegel, portbase registratie, vgm weegkosten, opmaken DGD, inspectie op locatie, zeevracht, exportdocument, half our free for inspection.
Benodigde documenten: machtiging aan vervoerder, machtiging aan agent costoms service, naam ontvanger (douane-agent in Uruguay), kopie paspoort, waardebepaling auto met goederencode (camper met dieselmotor >2500 cm3 = code 8703 33 11).
LET OP: laat géén (tijdelijk of definitief) uitvoerdocument opmaken, want dat is niet verplicht bij een geldig Nederlands kenteken.
Toy vrijmaken uit de haven van Montevideo 2017
· 02-11 contact gelegd met Eduardo Kessler, onze inklaringsagent in Montevideo
· 14-11 het containerschip vertrekt uit Rotterdam
· 16-11 we ontvangen de definitieve BL (Bill of Lading / Waybill)
· 17-11 kopie BL, paspoort en kentekenbewijs gemaild naar Eduardo
· 11-12 bevestiging van onze afspraak op ma 18-12 bij het Ministerio del Interior
· 16-12 = zadag: aankomst schip in Montevideo
· 18-12 = madag met Eduardo naar Ministerio voor Certificado de Llegado (202 Pesos)
en met Bernardo (zoon van Eduardo) naar de BSE-Bank voor WA verzekering
Uruguay ad US$ 48 incl. vereiste ruitsticker, 1 maand is minimum
· 19-12 14:30 met Eduardo naar de haven voor alle documenten en TOY uit
de container en “Declaración en Admisión Temporaria” voor 365 dagen (TIP)
wie | wat | IMO | non IMO |
Katoen Natie | kosten terminal | 985 | 350 |
CMA CGM | container handling | 306 | 306 |
CMA CGM | administration | 246 | 150 |
Lobraus | open container | 645 | 490 |
ANP | port autority | 86 | 86 |
? | cleaning container | 276 | |
Eduardo | contacts documenten etc. | 250 | 250 |
2.794 | 1.632 |
Alles afgerekend met Eduardo, totaal US$ 2.794 i.p.v. US$ 1.632 omdat de container door onze vervoerder (onnodig!) als IMO was gewaarmerkt (IMO = dangerous goods vanwege de accu’s en de 25% gevulde dieseltank).
GDiTS vertelde ons dat verschepen in container zonder vermelding IMO/UN/IMDG classificatie, zonder DGD en zonder waardeverklaring, niet mogelijk is vanuit Nederland. Later verscheepten vrienden van ons ook vanuit Rotterdam, maar dan zonder IMO!
TOTAALKOSTEN Rotterdam > Montevideo voor ons € 4.000 (i.p.v. € 3.000 normaal).
juni 2020: RoRo verscheping van Buenos Aires naar Antwerpen totaalkosten all-in € 4.650
Buenos Aires uitklaring door Andean Roads € 600
RoRo verscheping via Esadin door Grimaldi € 3.650
Antwerpen inklaring door Lumardo in Deurne (ludo@lumardo.be) € 400
Wij vonden een rustige plek om TOY weer klaar te maken voor het vervolg van onze reis, op de campsite van de Nederlandse Marieke en Jan, www.la-chacra-holandesa.com, ongeveer 50 km ten oosten van Montevideo bij Atlantida (S 34o44'12.60", W 55o44'21.06").
Verzekering voor Argentina, Brasil, Paraguay, Uruguay, Chile, Bolivia en Peru hebben we per email afgesloten bij info@abgefahren.info, voor 4 maanden totaal € 158.
Benodigd: foto’s van de auto van 4 kanten, kopie van paspoort en kentekenbewijs.
Goeie autostalling in afgesloten hal in Uruguay, ca 70 km van Montevideo bij:
www.uy-storage.com. S 34o38'25.545", W 55o34'13.32
De eigenaar is een Duitse familie. Stallingprijs US$10 per m' per maand. Om zeker te zijn van een plek kun je reserveren door een borg te betalen van $100.
Als je de auto daar stalt, kun je met een taxi naar het vliegveld worden gebracht.