home

B&G

  • B&G
  • kinderen
  • kleinkinderen

auto

  • TOY
  • BusCA
  • TOY in 't zand
  • toyota hzj78
  • hzj extreem
  • ons bussie
  • keuze toyota

voorbereiding

  • website
  • kamperen
  • gezondheid
  • documenten
  • proviand
  • gereedschap
  • kaarten en boeken
  • apparatuur
  • gps

FAQ

  • algemeen
  • tips
  • bandenspanning
  • afrika
  • rusland/mongolië
  • australië

reizen

gastenboek

  • lezen
  • toevoegen
FAQ :: zuid amerika 2018

Voor het verschepen van TOY (LxBxH=520x195x225) naar Zuid Amerika hebben we 5 opties bekeken (nov 2017).

A: Verschepen naar Suriname met de “bananenboot” van Vertraco Shipping.
Dit kost ca € 1.000 maar het importeren in Suriname is problematisch.
Het kan wel 3 weken duren en er moet ca 50% van de waarde van de auto cash worden betaald bij binnenkomst en na de stempel bij uitreizen “zou" je dat weer terug krijgen.

B: Verschepen naar Frans Guyana
Andere reizigers hebben dat gedaan via AGS-Movers voor de vaste totaalprijs van € 4.000 inclusief kosten in Frans Guyana.

C: Ro-Ro verschepen naar Montevideo en zelf meevaren met Seabridge.
Reisduur 30 dagen, prijs per persoon € 2.070, prijs per auto € 2.580 = totaal € 4.650.
Dit is inclusief alle kosten in Montevideo.

D: Ro-Ro verschepen naar Montevideo met Seabridge of Grimaldi (Mafratours).
Reisduur 30 dagen, kosten ca € 2.000, excl. kosten in Montevideo (€ 1.000 á 2.000).

E: In een container verschepen naar Montevideo.
Wij hebben gezocht naar een lijndienst, waarbij gebruik gemaakt wordt van dezelfde container die niet wordt overgeladen op een ander schip.
We hebben bij vijf vervoerders offerte gevraagd, we kregen twee aanbiedingen.

De laagste offerte was van GDiTS in een 20” container ad € 1.295 (40” High Cube container met 1 auto
€ 1.485 en met 2 auto's € 1.644) incl. alle kosten in Rotterdam, exclusief verzekering en exclusief de kosten in Montevideo (schatting door ons € 1.000 à € 2.000).


We hebben gekozen voor optie E met GDiTS. Deze optie is veilig en is het goedkoopst.
A is te risicovol, B te duur, C kost veel persoonlijke (saaie) reistijd en is ook duur en D is duur en heeft risico van Ro-Ro.

GDiTS brengt de verscheping onder bij een rederij die een plek boekt op een schip (van de rederij zelf of van een andere rederij).

De eerste rederij wilde geen tweedehands auto’s vervoeren naar Uruguay omdat dat verboden zou zijn. Ondanks onze uitleg dat het om tijdelijke import gaat en het overleggen van een voorbeeld van zo’n “tijdelijk import formulier” (TIP, Temporay Import Permit) weigerde de rederij te vervoeren.

De tweede rederij had daar geen probleem mee, maar wilde wel vooraf een DGD (Dangerous Goods Declaration) i.v.m. de aanwezigheid van accu’s en diesel. Nadat de DGD was afgegeven kwam de acceptatie, echter wel met aankomst een week later, vlak voor kerst.

De derde rederij accepteerde het vervoer wel op de door ons gewenste datum, echter voor de prijs van € 1.495.

Twee mogelijkheden bleven dus over:
aankomst 23 december ad € 1.295 en aankomst 17 december ad € 1.495.
Omdat we denken dat aankomst zo vlak voor kerst een risico is, hebben we gekozen voor de optie vertrek 17 november aankomst Montevideo 17 december.

Op 13 november is de auto door SGS in R'dam gekeurd (tank max. 0,25 vol) en in de container gereden.

Het invoeren in Montevideo laten we waarschijnlijk regelen door Eduardo Kessler.

GD-iTS Forwarding
Oud-Beijerland
www.gd-its.com
T +31 186 649 546
E sales@gd-its.com
onze contactpersoon Arno Mojel

GDiTS-prijs is inclusief:
- pre-carriage
- euromax surcharge
- dieseltoeslag
- lossen/laden
- lashing/securing
- vrachtbrief
- zegel
- portbase registratie
- vgm weegkosten
- opmaken DGD
- inspectie op locatie
- zeevracht
- exportdocument
- half our free for inspection

Benodigde documenten:
- machtiging aan vervoerder
- machtiging aan agent costoms service
- naam ontvanger (douane-agent in Uruguay)
- kopie paspoort
- waardebepaling met goederencode (camper met dieselmotor >2500 cm3 = 8703 33 11)

LET OP: laat géén (tijdelijk of definitief) uitvoerdocument opmaken, want dat is niet verplicht bij een geldig Nederlands kenteken.