home

B&G

  • B&G
  • kinderen
  • kleinkinderen

auto

  • TOY
  • BusCA
  • TOY in 't zand
  • toyota hzj78
  • hzj extreem
  • ons bussie
  • keuze toyota

voorbereiding

  • website
  • kamperen
  • gezondheid
  • documenten
  • proviand
  • gereedschap
  • kaarten en boeken
  • apparatuur
  • gps

FAQ

  • algemeen
  • tips
  • bandenspanning
  • afrika
  • rusland/mongolië
  • australië

reizen

gastenboek

  • lezen
  • toevoegen
Africa 2005
::
europe
  • algemeen
  • prologue
  • europe
  • tunisia
  • libya
  • egypt 1
  • egypt 2
  • sudan
  • ethiopia 1
  • ethiopia 2
  • kenya
  • uganda 1
  • uganda 2
  • rwanda
  • tanzania
  • malawi
  • mozambique
  • zambia
  • botswana 1
  • namibia 1
  • namibia 2
  • botswana 2
  • south africa
::
reisverslag
Africa 2005 :: europe :: reisverslag



Donderdag, 16 december 2004 (12 km) - Nachtelijk Vertrek naar Motel Bunnik 

 

Het was een dag hard werken. Raar is dat toch, je weet al zo lang wanneer je vertrekt en dan nog moet er (te) veel gebeuren op de laatste dag. Het hoort erbij blijkbaar. 

Langzamerhand komt er schot in: het huis is klaar om te worden achtergelaten en de laatste spullen worden in tassen en dozen gemikt en gaan hup op een grote hoop de TOY in.

We redden het net niet om de geplande datum, de 16e, te vertrekken. Het is 00.40 uur als we vertrekken en de geduldig wachtende Domtoren gedag zwaaien. Tegen 01.00 uur checken we in bij Motel Bunnik. Uitgeteld zijn we.

 

Vrijdag, 17 december 2004 (840 km) - Sneeuw-Aankomst in Italië 

 

Een stuk minder moe laten we ons het ontbijtbuffet welgevallen. Motel Bunnik zit vol met cursisten voor een of andere bedrijfstraining. Gaaf om te ervaren hoe die ernstig kijkende mensen druk in de weer zijn met flip-overs en laptopjes. En daar zijn wij dan, klaar voor de start van onze grote expeditie. Twee werelden!

 

Om een uur of half elf zijn we op weg in een heerlijk zonnetje. Om 11.30 uur bereiken we Duitsland en om ongeveer 18.00 uur rijden we Zwitserland binnen. De hele route hebben we geen last van files, wel van regenbuien en slaap. Regelmatig zoeken we dan ook een parkeerplaats op voor een tukkie.

Als we om een uur of negen 's avond de Gotthardtunnel uitrijden worden we verrast door een flinke sneeuwbui en een verse laag sneeuw op de weg. Daar hebben wij met onze 4wd-TOY geen enkele moeite mee. Een paar kilometer verder draaien we de grote parking op voor een hapje en de overnachting. Het is middernacht als we voor de eerste keer van deze trip in ons TOY-bed klauteren. 

 

Zaterdag, 18 december 2004 (320 km) - Naar Genua en inschepen op de Carthage

 

We hadden 's nachts al gehoord dat onze Franse vrienden arriveerden en hun Maggiolina (daktent) opendraaiden. Om een uur of zeven klinkt het traditionele "moâ buu" (goeiemorgen buurman). Een goed weerzien is het. Het is een fraai gezicht om twee expeditie-auto's met Afrika-stickers zo in de sneeuw te zien.

 

Richting Genua rijdend wordt het zonniger en warmer. Jacques rijdt voor en bij Genua gaat hij tot onze verbazing verder in oostelijke richting. We seinen en 30 kilometer later kunnen we eindelijk keren. Ze hadden even niet opgelet.

Op tijd zijn we in de haven, waar de chaos nog groter is dan gebruikelijk. De vaste kade vanwaar normaal gesproken de ferry naar Tunesië vertrekt, is afgesloten. 

We vinden Alain en Béatrice, maar niet Ludwig en Ulrike. Na wat gebel, blijkt dat zij op een andere veerboot (de Habib) een paar uur eerder vertrokken zijn. Communicatiefoutje.

Uren te laat vaart de boot de haven van Genua uit. Iedereen is moe en na een gezellig avondeten, vertrekken de expeditieteams snel naar de hut. Ik neem in mijn eentje op het achterdek afscheid van een langzaam verdwijnend Europa. 

 

De oversteek in twee dagen van huis naar Genua waren 1.172 snelwegkilometers.